logo

Ile kosztuje strona internetowa?

logo

Ciężko odpowiedzieć wprost. Zadając tak postawione pytanie zawsze usłyszysz – to zależy. Tak naprawdę od wielu czynników. Nie jest prosto oszacować cenę strony internetowej. Aby można było dokonać wyceny trzeba bardzo dobrze wybadać klienta. W trakcie wywiadu z klientem, musimy znaleźć odpowiedź napytania: jaki cel biznesowy ma spełnić strona, jakie efekty ma osiągnąć, uwzględnić inne działania firmy jeżeli mają wpływ na stronę, dowiedzieć się jakie jest NOA strony oraz kto będzie użytkownikiem strony.

Dwa ostatnie punkty są bardzo ważne z punktu widzenia efektywności strony i zadania, które ma spełnić. W końcu strony internetowej nie tworzymy po nic zawsze jest jakiś cel. Strona sprzedażowa, sklep internetowy ma sprzedawać, squeeze page ma zapisać Internautę na listę adresową, strona firmowa za cel stawia zapoznanie z ofertą oraz kontakt, strona wizytówka kontakt z nami. Aby osiągnąć cel, trzeba wskazać użytkownikowi co na stronie internetowej może zrobić. Dlatego mocno zastanowić się trzeba co jest naszym NOA (Najbardziej Oczekiwana Akcja) i dążyć do tego, aby było wykonane (ułatwić NOA może reklama PopUp – sprawdź to).

Czynniki wpływające na cenę strony internetowej

Pytanie zależy do kogo chcemy się zwrócić. Freelancer czy firma? Wszystko zależy od finansów jakie posiadamy na wykonanie strony internetowej. Każda z opcji ma swoje plusy i minusy. Freelancer to niższa cena i szybkość wykonania projektu. Zatrudnienie firmy oznacza większe koszty oraz czas który poświęca na wykonanie.

Jaką decyzję podjąć, odezwać się do obu, sprawdzić porozmawiać. Jednakże im projekt jest bardziej złożony tym sensowniejsze jest zatrudnić firmę. Dlaczego? Ponieważ w projekcie będzie brało udział więcej osób (przynajmniej 3) przez co projekt będzie bardziej dopracowany. Nie oszukujmy się 1 osoba nie jest w stanie opanować bardzo dobrze każdego aspektu projektowania strony internetowej. Oczywiście nie podpisuje się pod stwierdzeniem że freelancer jest złym wyjściem.

Dlatego projektowanie stron www Rzeszów wykonuję wraz z programistą i grafikiem. Sam zajmuję się webusability, czyli użytecznością stron internetowych.

Co ostatecznie wpływa na cenę strony internetowej?

Mianowicie:

  • Ilość osób zaangażowanych w projekt
  • Złożoność projektu
  • Prace programistyczne zależne od złożoności projektu
  • Ilość czasu przeznaczonego na realizację wynikający z powyższego
  • Zarobek/Zysk dla wykonującego

Wzorcowy model projektowania strony internetowej

Każdy może mieć swój patent na pracę nad projektem strony internetowej i późniejsze jej wykonanie. Jednakże ten poniżej zaprezentowany sprawdzi się przy każdej stronie:

  • analiza konkurencji
  • prace koncepcyjne (z uwzględnieniem celu biznesowego i NOA)
  • projektowanie makiety
  • badanie użyteczności
  • opracowanie grafiki dla strony
  • badanie użyteczności – jak grafika wpłynęła na stronę
  • ostateczny projekt strony uwzględniający cel biznesowy i NOA
  • wdrażanie

Po zakończeniu realizacji praca nad rozwojem strony nie kończy się. Firma czy osoba, która jest właścicielem strony nie stoi w miejscu, rozwija swój biznes, przyzwyczajenia użytkowników zmieniają się. Dlatego nie można pozostać na lurach dobrze wykonanej pracy. W trakcie, gdy strona internetowa żyje swoim życiem bezwarunkowo należy:

  • prowadzić analizę statystyk,
  • testy A/B/A
  • testy z użytkownikami
  • badania ankietowe
  • eyetracking

Oczywiście wszystkich nie trzeba prowadzić razem, a nawet nie wolno ponieważ jest to nieopłacalne finansowo. Moja podpowiedź to prowadzić analizę statystyk oraz do tego dobrać jedną metodę.

Gdy będziemy prowadzić działania sprawdzające stronę internetowa jesteśmy na dobrej drodze do zwiększenia skuteczności strony internetowej, osiągnięcia szybszego zwrotu z inwestycji oraz podniesienia konwersji.

Sklep internetowy inne podejście do projektu

Zadanie wykonania sklepu internetowego jest odmienne od strony nie sprzedażowej. Wykonanie sklepu internetowego jest tak naprawdę dużo trudniejsze. Trzeba zwrócić uwagę na więcej czynników oraz potraktować je bardziej szczegółowo.

Największa różnicą pomiędzy sklepem internetowym, a zwykła stroną jest testowanie. Sklep internetowy trzeba intensywnie testować

testy sklepu

Wdrożenie sklepu -> zmiana -> testowanie ->wnioski-> zmiana -> testowanie -> wnioski

Zmiany muszą być przemyślane, testowanie sprawdzać czy zmiana przyniosła efekt pozytywny. Zmiany mogą dotyczyć wszystkiego sloganu strony, kategorii w sklepie, opisów na stronie, zmian ceny, układu strony, kolorystyki.

W pierwszym akapicie wspominałem o czynnikach, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę przy projektowaniu sklepu internetowego. Przyjrzyjmy się im dokładniej.

Przede wszystkim użytkownicy

Bardzo dokładnie trzeba zbadać sowich użytkowników. Na tym etapie musimy odpowiedzieć na pytania:

  • Kim są użytkownicy systemu?
  • Do czego będzie służył im system
  • Jakie są ich umiejętności?

Dokładne, szczegółowe poznanie użytkownika jest elementem koniecznym. Bez takiej analizy nie będziemy wiedzieć do kogo kierujemy produkt. Poznanie użytkownika to przede wszystkim poznanie jego potrzeb, motywacji oraz oczekiwań. Dobre przygotowanie oraz zbadanie użytkowników przysłuży się Twojemu biznesowi.

Wnioski z powyższego badania posłużą do opracowania koncepcji sklepu, funkcji, działania poszczególnych elementów. W połączeniu z wiedzą osób realizujących zostaną wyłonione najlepsze rozwiązania. Powstały projekt testujemy z użytkownikami, ulepszamy, poprawiamy wykryte błędy. W tym momencie jesteśmy gotowi do wdrożenia.

Niezwykle ważne elementy sklepu internetowego

Nawigacja

Możliwość przejścia do poszukiwanego obszaru witryny internetowej jest podstawowym celem strony głównej. Stąd też główne narzędzie nawigacyjne powinno znajdować się w łatwym do zauważenia miejscu, wyraźnie wyróżnione na tle całej strony. Zwyczajowo przyjęło się stosowanie menu poziomych, znajdujących się zaraz pod logotypem, bądź wertykalnych, równanych do lewej strony witryny.

Odbieganie od schematu nie pomoże internaucie, dlatego fantazyjne pomysły ukrywania, umieszczania, przesuwania menu nie tam, gdzie się go nie spodziewa odłóżmy na bok.

Bieżące położenie w odniesieniu do struktury aktualnie przeglądanej witryny internetowej należy określić poprzez stworzenie schematu ścieżek powrotu (tzw. „breadcrumbs”), ukazujących bieżące położenie względem punktu startowego, jakim jest strona główna. Ważne jest także podawanie tytułu bieżącej podstrony w postaci wyraźnie wyróżniającego się nagłówka.

Spójne menu

Elementy menu powinny zostać pogrupowane tematycznie pozwoli to użytkownikowi na szybszą orientację w strukturze witryny. Cechy dobrego menu:

  • dostępność,
  • łatwość i intuicyjność obsługi,
  • funkcjonalność,
  • ułatwić orientację w strukturze strony,
  • przejrzystość etykiet,
  • spójny wygląd i działanie elementów.

Tyczy się to każdego menu trzeba zrozumieć, że menu umieszczone na górze czy po lewej (prawej) stronie to nie jedyne miejsce, gdzie zasady dobrego menu należy stosować. Zrównoważone menu będzie ważne, gdy możemy sortować według jednej kategorii. Takie menu powinno posiadać identyczną liczbę zagłębień oraz elementy główne muszą być spójne tematycznie. W każdym miejscu serwisu menu kategorii powinno wyglądać tak samo.

Spójne kategorie to podstawa dobrej nawigacji w tym poprawnego menu. Dla przykładu wyobraź sobie posiadasz sklep odzieżowy menu ma następując kategorie:

  • odzież damska
  • odzież męska
  • odzież dziecięca
  • tommy hilfiger

Ostania pozycja tematycznie nie pasuje do reszty, nie jest z nimi spójna. Takie rozwiązanie będzie rodzić konsternacje wśród użytkowników. Po prostu nie będą wiedzieli z czym łączyć kategorie i do czego służy. Przykład, który podałem jest dość jasny ale zdarzą się takie, które nie będą. Niespójnego menu unikać jak ognia!

Wyszukiwarka

Użytkownicy Internetu dzielą się na dwie grupy – użytkowników przeglądających oraz użytkowników wyszukujących. Pierwszą rzeczą, jaką wykonuje ta druga grupa, jest odnalezienie na witrynie pola wyszukiwarki i wpisanie poszukiwanego słowa kluczowego.

Struktura linków

Podstawa na każdej stronie to przyjazne linki. Również w sklepie internetowym. Niestety dalej zdarza się, że deweloperzy nie uwzględnili przyjaznych linków w procesie realizacji strony internetowej. Olbrzymi błąd!

Przykład

Nieprzyjazny link:  domena.pl/index.php?kategoria=jakas&nr=123&wpis=5

Przyjazny link: domena.pl/telefony-komorkowe/nokia/n9

Oprócz przyjaznych linków należy zadbać o ich spójną strukturę. Raz przyjętą strategię należy bezwzględnie przestrzegać.

Gdy myślimy nad strukturą linków należy myśleć o strukturze sklepu łatwiej jest wtedy dojść do rozwiązania jak powinny linki wyglądać. Jednocześnie linki powinny odzwierciedlać nawigację sklepu i być spójne z „breadcrumbs”. Mówiąc wprost, gdy internauta trafi na podstronę sklepu szybko powinien zorientować się, w którym miejscu sklepu się znajduje.

Jest ot o tyle ważne ponieważ Internauci trafiają na podstrony serwisu. Co oznacza, że strona główna nie uczestniczy już tak bardzo w konwersji. Z badań Tomasz Karwatki wynika, że strona główna stanowi ok. 50%  konwersji.

Opisy produktów

Opis powinien przedstawiać produkt, informować o jego funkcjach, sprawiać, że klient będzie chciał produkt kupić. Dodatkowo każdy opis produktu, każdy musi być unikalny. Jest to trudne do uzyskania, ale możliwe. Metodycznie, sukcesywnie uzupełniać teksty, gdy dodajemy nowy produkt opis uwzględnić od razu.

Dobrym pomysłem jeżeli produkt na to pozwala jest poświęcenie czasu na przygotowanie prezentacji wideo. Jednak nie powinno być jedyną prezentacją produktu.

Zapamiętaj! Unikalne opisy pomogą w zdobyciu klienta.

Cena sklepu waha się od paru do kilkunastu tysięcy złotych. Można też wybrać gotowy skrypt i płacić kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Druga opcja jest dobra na start.

Optymalizacja stron internetowych

Przechodzimy do ostatniego etapu, który trzeba wziąć pod uwagę. Kwestii programistycznych nie poruszam. Jest to odmienny i rozległy temat.

Techniczna

Na czym polega „techniczna” optymalizacja Twojej strony? Każda witryna powinna mieć odpowiednią budowę, przestrzegać przyjętych zasad. W innym wypadku pozycjonowanie, może nie przynieść pożądanych efektów. Poniżej przedstawiam najważniejsze wytyczne prawidłowej budowy stron internetowych pod kątem wyszukiwarek:

O czym trzeba pamiętać:

  • stosowanie HTML i CSS,
  • unikanie Flasha,
  • unikanie ramek (frames),
  • wykonywanie mapy strony – zarówno na stronie jak i pliku XML dla Google,
  • zapewnienie szybkiego wczytywania się strony,
  • stosowanie przyjaznych adresów tzw. SEO-friendly.

Treści

Treść, meritum pozycjonowania. W końcu to o nią chodzi użytkownikowi. Każdy czegoś szuka w internecie, a informacje najlepiej przekazać za pomocą treści. To treść przyciąga internautów do konkretnej strony oraz motywuje go do pozostania na niej. Mówiąc krótko, treść zarabia i trzeba o nią dbać!

O co należy zadbać:

  • tytuł strony
  • opis strony (meta tag description)
  • słowa kluczowe (meta tag keywords)
  • stosowanie nagłówków (h1… h6)
  • stosowanie wyróżnień (pogrubienia, wyróżnienia)
  • stosowanie linków wewnętrznych i zewnętrznych
  • stosowanie opisów alternatywnych (alt, title)
  • główny tekst strony

Konwersja

Wszystkie powyżej wymienione działania mają na celu zwiększenie konwersji na stronie internetowej. Czym jest konwersja? Jest to liczba akcji wykonanych przez użytkowników w stosunku do ogólnej liczby wejść na stronie. Mówiąc obrazowo w sklepie internetowym konwersją będzie zakup. Dla przykładu na stronę wchodzi 100 Internetów 1 z nich kupuję produkt, konwersja jest na poziomie 1%. Jest to średnia konwersja w polskim ecommerce.

Aby zwiększyć konwersje dobra budowa strony to nie jedyny element sukcesu. Gdy strona internetowa jest gotowa zacznijmy prowadzić działania marketingowe m.in. kampanie google adwords.

Słowem zakończenia

Zaraz przeczytasz moje przemyślenia odnośnie cen. Ale zanim to zrobię w zamierzeniu było pokazać Ci jak wiele pracy i czasu trzeba aby dobrze wykonać stronę internetową. Ile elementów trzeba przemyśleć zanim dojdzie do właściwego wykonania strony.

W kwestii cen, w końcu o tym traktuję artykuł uważam, że:

  • strona wizytówka cena od 300 do 1000 zł (zelżenie od tego czy jest CMS czy nie)
  • strona firmowa (lokalna firma) kilka tysięcy złotych
  • strona firmowa (firma działa w całym kraju) kilka do kilkunastu tysięcy złotych
  • strona korporacyjna kilka do kilkudziesięciu tysięcy złotych
  • sklep internetowy kilka do kilkunastu tysięcy złotych

Ale tak naprawdę górnej granicy ceny strony internetowej nie ma. Słyszałem o astronomicznych sumach 60 tyś., a nawet 100 tyś. za wykonanie. Aby dobrze współpracować z wykonawcą strony internetowej dobrze jest posiadać jakiś zakres wiedzy z tego tematu. Ale najkorzystniej jest dobrze poznać swojego klienta, biznes oraz obecną stronę pomoże to w wykonaniu ulepszeniu, usprawnieniu lub wykonaniu nowej strony internetowej.

Kwestia ceny za stronę internetową

PS. Milion dolarów to ostatnie moje odkrycie. Strona wykonana dla łańcucha hotelowego służąca Internetom na całym świecie. Uważam, że cena adekwatna. Tylko jest jedno wymaganie tak droga strona ma działać bez zarzutu.

Napisz Twój komentarz do artykułu

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

logo
logo
Artykuły gościnne | właściciel: Paweł Krzyworączka