logo

Opinie i osiągnięcia absolwentów kursów szybkiego czytania

logo

Podejmując decyzję o rozpoczęciu nauki szybkiego czytania poszukujemy opinii innych osób, które już ukończyły takie szkolenia i stosują nowe umiejętności w codziennej praktyce. Zastanawiamy się i szukamy odpowiedzi na nurtujące nas wątpliwości związane z wyborem prowadzącego i rodzaju szkolenia, na które się udamy.

Uwarunkowania związane z wiekiem kursantów

Opinie i osiągnięcia absolwentów kursów szybkiego czytaniaJedną z wątpliwości jakie powstrzymują część osób przed rozpoczęciem szkolenia jest opinia jakoby w średnim i podeszłym wieku nauka szybkiego czytania była bardzo utrudniona. Chodzi tu o zastałe, wieloletnie nawyki dotyczące czytania tradycyjnego. Osoba, która już kilkadziesiąt lat czyta w swoim stałym tempie, wyuczonym w szkole podstawowej ma obawy, że zmiana sposobu czytania będzie bardzo trudna. Okazuje się, że nawet osoby w starszym wieku, które ukończyły kurs szybkiego czytania osiągają zadowalające je rezultaty. Oto przykładowa opinia:

Osoba w podeszłym wieku, tak jak ja, może zaświadczyć, że każdy może nauczyć się szybkiego czytania w dwa dni! Nie zwlekaj, bez względu na twoją przeszłość, idź na ten doskonały kurs szybkiego czytania. To zmieni twoje życie na lepsze, da tak wiele wspaniałych możliwości„.
Shamshad Syd, Chirurg Ortopeda, Londyn

Różne techniki szybkiego czytania

Na kursie szybkiego czytania nauczane są całkiem nowe sposoby czytania i przetwarzania informacji, wychodzące poza to co rozumiemy jako tradycyjne czytanie ze zrozumieniem. Jednym z takich sposobów jest technika syntopicznego przetwarzania informacji. Syntopiczne przetwarzanie informacji jest to jednoczesne opracowywanie czterech książek w czasie 75 minut. Technika ta pozwoliła osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty wspomnianemu wcześniej lekarzowi.

Tydzień zajęłoby mi uzyskanie tylu informacji, które znalazłem zaledwie w ciągu jednej godziny przy użyciu syntopicznego przetwarzania informacji!„ Shamshad Syed, chirurg ortopeda, Londyn

Autentyczna potrzeba nauki szybkiego czytania

Niewątpliwym czynnikiem jaki warunkuje podjęcie nauki szybkiego czytania jest motywacja i autentyczna potrzeba stosowania tej umiejętności w życiu. Dla osób, które pracują lub uczą się w dziedzinach, gdzie wymagane jest przyswajanie dużych ilości informacji w określonym, przeważnie krótkim czasie, szybkie czytanie jest koniecznością. Dobrym przykładem są tutaj studenci. Oto opinia jednego z nich.

Osiągnąłem swój cel przetwarzania materiałów pisanych 5 razy szybciej po dwu dniach kursu fotoczytania. Cztery dni po kursie szybkiego czytania i fotoczytania brałem udział w seminarium uniwersyteckim. Przerobiłem 6 ciężkich akademickich tomów! Nikomu innemu nie udało się przeczytać więcej niż jeden. Pamiętałem, co najmniej 80% materiału, który musieliśmy poznać, a także byłem w stanie o tym mówić w sposób spójny i pokazujący moją wiedzę. Wszyscy byli zdumieni. „Adam Hearn, Student Antropologii Medycznej, Hiszpania

Szybkie czytanie dla dzieci i młodzieży

Niektórzy trenerzy uważają, że naukę szybkiego czytania można rozpocząć dopiero w wieku kilkunastu lat, gdy dziecko już dobrze umie czytać. Natomiast dla młodszych dzieci zalecają naukę w domu przez rodziców lub na indywidualnym szkoleniu. Kurs dla dzieci dostosowany jest do poziomu rozwoju dziecka i jego sposobu przyswajania wiedzy – jest prowadzony inaczej niż dla osób dorosłych.

U dzieci i młodzieży nauka szybkiego czytania przebiega z reguły łatwiej niż u osób dorosłych. Dzieci nie maja tak dużej wieloletniej praktyki i utrwalonych przez to niekorzystnych nawyków czytelniczych. Osiągnięcia niektórych młodych ludzi są naprawdę imponujące. Można tu wspomnieć o Katarzynie Sobolewskiej, uczennicy liceum ogólnokształcącego, która w 2002 roku ustanowiła rekord Guinessa czytając z szybkością ponad 35 tysięcy słów na minutę z 95,2% zrozumieniem. Kilka lat później nieoficjalnie pobiła ten rekord i osiągnęła w teście szybkość około 78 tysięcy słów na minutę. Choć w tym przypadku można powiedzieć, że jest to już czytanie fotograficzne, a nie szybkie czytanie.

Wskaźnik postępu w nauce szybkiego czytania

Czy wzrost szybkość czytania jest najważniejszym wskaźnikiem pozytywnych efektów kursu szybkiego czytania? Dla osób, które chcą startować w konkursach szybkiego czytania, zapewne tak. Natomiast dla ogromnej większości uczestników tych szkoleń jest to jedynie orientacyjny parametr ich postępów w nauce szybkiego czytania. Ważniejszym sprawdzianem jest to, czy w wystarczającym stopniu wzrosły ich możliwości uczenia się i zdolność do opracowywania materiałów pisanych, w takim zakresie, aby sprostać wymaganiom w pracy lub w szkole.
Poniżej inna opinia uczestniczki szkolenia szybkiego czytania.

Okazuje się, że, po 2 latach od ukończenia kursu szybkiego czytania, absolwentka tego szkolenia jest zadowolona z efektów jakie uzyskuje na studiach dzięki tej umiejętności. Jak sama mówi, osiągnęła 2,5 krotny wzrost szybkości czytania po dwu dniach kursu i jest to dla niej wystarczające, aby efektywnie studiować prawo. Zaznacza, że ciągle stosuje i jest bardzo zadowolona z innych poznanych technik, jak np. mapy myśli, czy ćwiczenia przyspieszające pracę mózgu i ćwiczenia na zmęczone oczy.

Uczmy się szybkiego czytania

Reasumując, zróbmy sobie listę problemów, jakie chcemy rozwiązać dzięki szybkiemu czytaniu. Nie przejmujmy się tym ile mamy lat. Jeżeli jesteśmy w średnim lub podeszłym wieku być może nie osiągniemy imponujących wzrostów w szybkości czytania, jakie osiągają młodzi ludzie. Natomiast z dużym prawdopodobieństwem możemy oczekiwać, że dzięki szybkiemu czytaniu sprostamy wymaganiom czytelniczym, jakie stawia przed nami życie.

Napisz Twój komentarz do artykułu

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

logo
logo
Artykuły gościnne | właściciel: Paweł Krzyworączka