logo

Zrozumieć stres – czyli po co istnieje stres?

logo

Czy wyobrażacie sobie życie kompletnie bez bodźców ? Brrrrr. Jasne można by umrzeć z nudów. Ale jest drugi biegun tej sytuacji, czyli nadmiar bodźców. Mam przyjaciela, który wiecznie się spieszy i jest wiecznie zabiegany, niewyspany i… no właśnie: zestresowany. A do tego albo sam wychyla się z podejmowaniem nowych wyzwań, bo chce komuś sam pomóc, albo podejmuje się nowych zadań, które to odkłada bardzo długo w czasie bo się… nie wyrabia.

Powyższe przykłady pokazują różne bieguny stresu. Gdy się przyjrzymy sytuacji, to okaże się, że sami sobie go fundujemy przez złe zarządzanie swoim życiem i w pewnym sensie i stresem.
Parę następnych akapitów poświecimy temu, jak zarządzać stresem, aby był bardziej przyjacielem a nie wrogiem. Wszak bez umiarkowanej i kontrolowanej dawki stresu nie można żyć efektywnie.

Zarządzanie stresem

Zarządzanie stresem jest niezbędne, by utrzymywać poziom stymulacji, który jest zdrowy i przyjemny (zobacz także artykuł o tym, czy stres zawsze jest negatywny). Większość ludzi niby zdaje sobie sprawę, że pewne elementy ich pracy i stylu życia mogą powodować stres. Wiedzą, ale je na ogół lekceważą i nic nie robią, by to zmienić. Jednak stres może być też powodowany przez takie czynniki, jak otoczenie, przez żywność i napoje, które konsumujemy. Metody, których należy użyć, aby zwalczać stres, zależą od różnych źródeł stresu.

Przyczyny stresu

Oto kilka największych przyczyn stresu:

  • stres wynikający z zagrożenia;
  • wewnętrznie wyzwalany stres;
  • stres z powodu otoczenia i pracy;
  • znużenie i przepracowanie.

Poniżej opisuję dokładniej rożne źródła stresu.

Stres wynikający z zagrożenia

Pociąg w tuneluJeśli jesteś w sytuacji, gdy fizycznie lub emocjonalnie coś Ci zagraża lub powoduje silny dyskomfort, Twój organizm dostosowuje się, pomagając Ci reagować bardziej skutecznie, aby odeprzeć groźbę. Adrenalina to hormon, który się wydziela w takich sytuacjach. Powoduje on szereg charakterystycznych użytecznych reakcji w „gorących” sytuacjach. Główne reakcje to:

  • Adrenalina wytwarza cukry, co daje organizmowi dostęp do zwiększonej energii i wytrzymałości. To w efekcie pomaga np. walczyć silniej, biec szybciej.
  • Redukuje dopływ krwi do skóry i innych organów, które mogą obejść się przez krótki okres czasu bez dostaw krwi. To zmniejsza krwawienie, jeśli jesteś ranny, i zapewnia, że energia nie jest marnowana na procesy, które nie są chwilowo użyteczne.

Mogliśmy wszyscy już doświadczyć tych zmian podczas stresu. W chwilach, gdy szybkość i siła fizyczna są ważne, wtedy stres i adrenalina są pomocne, a wręcz niezbędne. Co może wydawać się zaskakujące, ale strach pomaga działać skuteczniej lub wręcz przetrwać. Oczywiście konieczne jest jej kontrolowanie przez wolę, bo gdy ważne są spokojne myśli lub precyzyjne zręczne działania, niekontrolowany nadmiar adrenaliny to poważnie utrudnia. Badanie udowodniły ,że przedłużone wystawienie na działanie adrenaliny może zniszczyć nasze zdrowie.

Stres wewnętrzny i niepokój

Gdy wewnętrznie wywołujemy niepokój i presję, wtedy pojawia się stres. Często się zdarza, że wynika on z zaniepokojenia wydarzeniami poza Twoją kontrolą, z nieuzasadnionego spięcia, pośpiechu w Twoim życiu, lub z innych problemów życiowych, np. w związkach spowodowanych Twoim zachowaniem. Niejednokrotnie może to także wynikać z uzależnienia od stresu, adrenaliny.

Różne aspekty osobowości również mogą powodować stres. Dość powszechny jest np. perfekcjonizm, gdzie ekstremalne lub niemożliwie wysokie standardy mogą powodować stres.

U wielu ludzi klasyczną niemal przyczyną wewnętrznie wytwarzanego stresu jest niepokój (zobacz także, czym jest stres w pracy).

Napisz Twój komentarz do artykułu

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

logo
logo
Artykuły gościnne | właściciel: Paweł Krzyworączka